Wie is Corrie van de Velde
Ik ben geboren en getogen in Nieuw-Vossemeer waar ik nog steeds woon. Ik kom uit een arbeidersgezin met acht kinderen waarvan ik nummer drie ben. Mijn vader had zijn handen vol om de kost te verdienen en had op een gegeven moment drie banen tegelijkertijd. In mijn familie nam de vakbond en sociale onrechtvaardigheid een grote plaats in. Mijn opa zat in de gemeenteraad en was, net als mijn vader, actief lid van de vakbond.
Als een van de oudste kinderen moest ik financieel bijdragen aan het gezinsinkomen. Op 15 jarige leeftijd werkte ik voltijds (40 uur) bij confectieatelier Van Gils - iets wat toen heel normaal was.
Al vanaf mijn jonge jaren zat ik in verenigingen en naam deel aan projecten binnen het dorp, zoals jeugd natuurwacht bij de gemeente, vrijwilligerswerk bij de nonnen en de kerk. Als 16-jarige zat ik in het bestuur van Werkgroep Jeugd in de Draaikolk in Nieuw Vossemeer en organiseerde ik activiteiten in jongerengroepen. Ik werkte hierbij samen met de jeugd en jongerenwerker die hiervoor aangesteld was. Hier ligt ook de basis van mijn latere carrière als groepsleider en maatschappelijk werker.
Nadat ik getrouwd ben met Jan van de Velde uit Sint Philipsland stopte ik met werken op het confectieatelier en begon aan de avond MAVO. Daarna naar het MBO en HBO+. Tijdens de 9 jarige part-timestudiejaren werkte ik in Rotterdam en Dordrecht als groepsleidster. Mijn werk was gericht op “moeilijk opvoedbare jongeren” (zo heette dat destijds) en daarna later werkte ik in een Boddaertcentrum - een dagbehandeling en leefgroep gericht op jongeren met een licht verstandelijke beperking en psychiatrische problemen. Uiteindelijk werkte ik met veel plezier als maatschappelijk werker binnen de GGZ instelling Yulius in Carnisselanden en in de GGZ in Roosendaal. Hier begeleidde ik ouders gericht op opvoedingsondersteuning en gaf informatie m.b.t. psychiatrische diagnose, Licht verstandelijke beperking. Daarnaast richtte ik me op gezinssysteemdynamiek. Dit vanuit een visie dat alles met elkaar verband houdt (systeemtheorie) Mijn werk was heel leerzaam en heeft me altijd veel voldoening gebracht, mede vanwege de samenwerking met allerlei verschillende professionals. Ik heb jarenlang te maken gehad met complexe gezinssituaties met verschillende sociale en etnische achtergrond.
In mijn volwassen leven was ik actief binnen verenigingen en stichtingen; ik zat in het bestuur van het Regionaal Centrum in Steenbergen (een centrum voor kinderopvang, jeugd- en jongerenwerk, ouderenwerk en cultureel werk) en was ik voorzitter van Kinderopvang de Parkrakkers. Verder maak ik deel uit van het bestuur van de Molenvereniging ten behoud van de twee molens in Nieuw-Vossemeer. Vandaar uit voerden we ludieke politiek gerichte actie richting de gemeenteraad in het dorp. Ook was ik lid van de eerst opgerichte Dorpsraad in Nieuw-Vossemeer en in de WMO adviesraad in Steenbergen.
Mijn man en ik kregen een zoon waar we heel blij mee zijn. Het was een mooie en leerzame reis om zelf ouder te worden en een kind op te voeden. Ik woon in een huis aan de rand van Nieuw-Vossemeer naast een natuurgebied van Staatsbosbeheer en heb zelf een grote tuin en huisdieren. Deze omgeving heeft me veel geleerd van al het moois wat de natuur te bieden heeft. Wij hoorden bij, zoals dat genoemd werd, een wat alternatieve groep die zich richtte op biologisch dynamisch tuinieren en gezond eten. Het kweken van eigen groente en o.a. het wekken ervan hoort er nog steeds bij, al is dat nu meer hobbymatig. Mijn dagelijkse rondje langs de Rietkreek is een genot waar ik niet buiten kan.
Ik ben sinds 2018 met pensioen, maar ben nog steeds druk doende. Zo ben ik voorzitter van Senioren Belang Nieuw-Vossemeer en maak als zodanig deel uit van de Kring (gezamenlijke ouderenverenigingen Steenbergen). Als vrijwilliger bij Tante Louise wandelen we met een groep vrijwilligers wekelijks met de bewoners van de Vossemeren en verzorg ik in de zomer bezoeken op diverse adressen, o.a. bij onszelf, waar we met de bewoners naartoe wandelen en koffie drinken.
In de Sint Annaparochie vervul ik verschillende taken: ik ben secretaris binnen het parochiebestuur waar ik de communicatie in en extern verzorg en inval als vicevoorzitter tijdens vergaderingen. Binnen de Joannes de Doperkerk zit ik in het kerkbestuur, zing in het kerkkoor en maak samen met anderen de kerk schoon. Sinds 10 jaar organiseer ik, samen met mijn man, "Cultuur in het kerkje": een reeks concerten gericht op licht klassieke en bijzondere muziek. Dit is inmiddels een begrip en geniet regionale bekendheid.
Ik ben actief op Facebook waar ik verslag doe van en aandacht vraag voor gebeurtenissen die in ons dorp plaatsvinden. Ook schrijf ik verslagjes in de Steenbergse Courant.
Onlangs mocht ik een koninklijke onderscheiding ontvangen vanwege mijn vrijwilligerswerk bij kerk en Seniorenbelang Nieuw-Vossemeer.
Alles bij elkaar stond mijn leven volop in een sociaal licht, me Inzetten voor anderen en vanuit eigen ervaring weten wat het is om vanuit weinig kansen je leven op te bouwen. Daarnaast heb ik geleerd hoe belangrijk het is om van anderen te leren en open te staan voor kansen die voorbij komen en die te pakken al is die niet altijd gemakkelijk. Je moet er naast geluk ook lef voor hebben.
Toen ik gevraagd werd om lid te worden van Progressief Samen vond ik dat een eer. De partij past bij mij; ik heb ook mijn eigen visie en ideeën die ik graag wil inbrengen en toetsen. Burgerraadslid zijn zie ik als een nieuwe kans om te leren en me in te zetten voor de samenleving.
Ik ben kritisch waar nodig maar altijd bereid om te samenwerken en te zoeken naar mogelijkheden. Je kunt me bereiken via info@progressiefsamen.com.